Czym jest uproszczona ewidencja przychodów i kosztów? - Biuro Rachunkowe M&B Wrocław

Czym jest uproszczona ewidencja przychodów i kosztów?

W swojej firmie chcesz prowadzić uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów, jednak nie wiesz, czy masz do tego prawo? Dowiedz się, czym jest tego rodzaju księgowość i sprawdź, kto może z niej skorzystać. 

Uproszczona ewidencja przychodów i kosztów – czym jest? 

Uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów (UEPIK) można stosować od 2016 roku. Ustawa ją określająca została stworzona 23 lipca 2005 roku i wprowadziła taką możliwość od następującego roku. Organizacja, która ma możliwość skorzystania z niej, nie musi przygotowywać corocznego sprawozdania finansowego. Nie dotyczą jej również wszelkie zasady uchwalone w ustawie o rachunkowości, które dla wielu przedsiębiorców są zazwyczaj dość skomplikowane. Oznacza to uniknięcie wielu obowiązków będących niemożliwymi lub trudnymi do spełnienia w momencie posiadania małej organizacji. Dodatkowe informacje na temat uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów można znaleźć w artykule 10a ustawy o działalności pożytku oraz Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 października 2018 roku. 

Kto może prowadzić uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów?

Uproszczona ewidencja przychodów i kosztów przeznaczona jest w szczególności dla małych organizacji, które nie osiągają dużych przychodów. Podkreśla się, że roczne przychody nie mogą przekroczyć kwoty 100 tysięcy złotych. Warunkiem skorzystania z takiej możliwości jest również brak prowadzenia działalności gospodarczej i niemożność posiadania statusu OPP (stan prawny organizacji). Na UEPIK mogą zdecydować się więc organizacje pozarządowe, które określone są w ustawie o działalności pożytku. Dokładną listę ewentualnych przeciwwskazań do zastosowania uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów można znaleźć w ustawie. Warto się z nimi zapoznać tak, aby uniknąć popełnienia ewentualnych, bardzo kosztownych, błędów. 

Kiedy zgłosić chęć prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów?

Miesiącem podejmowania decyzji o tym, w jaki sposób będzie prowadzona w danej firmie księgowość, jest styczeń. Decyzję o wyborze uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów zgodnie z art. 10a ust. 3 o pożytku należy zgłosić w przeciągu pierwszego miesiąca nowego roku podatkowego. Jeśli więc rok obrotowy w danej organizacji jest zgodny z rokiem kalendarzowym, to termin upływa właśnie z końcem stycznia. Jeśli jednak jednostka rozpoczyna działalność, to chęć UEPIK należy zgłosić w terminie do 30 dni od dnia jej założenia. W tym celu należy zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego właściwego w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym.

Czy warto zdecydować się na EUPIK?

Wielu właścicieli małych organizacji zastanawia się, czy prowadzenie uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów jest dla nich korzystnym rozwiązaniem. Tego rodzaju decyzja może wpłynąć na ogólne funkcjonowanie firmy, a także wszelkie podejmowane w niej działania. Jeśli spełnia się warunki możliwości skorzystania z EUPIK, to warto przewidzieć wszelkie ewentualne przeszkody i trudności, z jakimi będzie można się spotkać w przyszłości podczas prowadzenia organizacji. Najlepiej zrobić to w perspektywie całego roku, tak aby mieć szerszy obraz. Warto wiedzieć, iż jeśli organizacja chce się ubiegać o status OPP w danym roku, ponieważ chce np. skorzystać z 1%, to z rejestracją do EUPIK musi poczekać do następnego. Organizacje, które mogą prowadzić uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów, nie mają także możliwości sprzedawania, a więc i pobierania opłat z usług. Warto również mieć na uwadze, iż UEPIK można łączyć z korzystaniem z różnego rodzaju dotacji, jednak w niektórych miejscach konkursy tego rodzaju są zamknięte dla organizacji z UEPIK. 

EUPIK – dla kogo się sprawdzi? 

Uproszczona ewidencja przychodów i kosztów wiąże się z bardzo dużym odciążeniem związanym z prowadzeniem sprawozdań finansowych. Jest to także ułatwienie dla osób, które nie muszą wykonywać wszystkich obowiązków, jakimi objęci są przedsiębiorcy. Decyzja o skorzystaniu z takiej możliwości powinna być jednak bardzo dokładnie przemyślana. W celu podjęcia optymalnej decyzji, korzystnej dla organizacji, warto skorzystać z doradztwa biznesowego. Doświadczeni eksperci m.in. z biur rachunkowych, biorąc pod uwagę wszelkie ewentualności, pomogą ocenić, czy EUPIK to dobre rozwiązanie dla danego miejsca.

Skontaktuj się z nami

Aby nawiązać współpracę zostaw nam swój numer telefonu lub adres e-mail.

Zaznacz co Cię interesuje, a my skontaktujemy się z Tobą tak szybko, jak to możliwe.

Rozbudowany z wyborem
WOEM