Chcesz sporządzić remanent swojego przedsiębiorstwa i zastanawiasz się, o czym musisz pamiętać? Dowiedz się, na czym dokładnie polega ta czynność, kogo obowiązuje oraz w jaki sposób ją przeprowadzić i udokumentować.
Remanent – czym jest i kogo obowiązuje?
Każdy właściciel firmy powinien wiedzieć, jakie czynności wchodzą w jego zakres, tak aby uniknąć wszelkich błędów, mogących prowadzić do upadku przedsiębiorstwa. Jednym z nich jest przeprowadzenie remanentu firmy. Jest to obowiązek każdego przedsiębiorcy, który wybrał rozliczanie się na podstawie Księgi Przychodów i Rozchodów. Niektórzy przedsiębiorcy podczas przeprowadzenia remanentu decydują się na sięganie po pomoc do biur rachunkowych lub księgowych, co znacznie ułatwia tę powinność.
Remanent zwany jest inaczej inwentaryzacją i polega na spisaniu aktualnego stanu majątkowego w przedsiębiorstwie. Oznacza to między innymi dokumentację ilości towarów przeznaczonych na handel, jakie firma posiada. Faktyczną liczbę porównuje się z dokumentami księgowymi potwierdzającymi nabycie. Należą do nich między innymi:
- faktury,
- informacje magazynowe (PZ),
- raporty kasowe,
- umowy kupna i sprzedaży.
Kiedy należy przeprowadzić remanent w firmie?
Remanent w firmie należy przeprowadzić wraz z zakończeniem roku podatkowego lub w dniu, na który przewidziane jest na zamknięcie Księgi Przychodów i Rozchodów. Najczęściej przedsiębiorca zobowiązany jest do przeprowadzenia zestawienia towarów i usług, znajdujących się w przedsiębiorstwie na dzień 31 grudnia. Wartość, jaka zostanie ustalona w tym dniu, jest jednocześnie tą, która kończy KPiR za poprzedni rok oraz tą, która otwiera nowy okres podatkowy. Inwentaryzacja zarówno w dużej, jak i małej firmie jest świetną formą podsumowania przypadającego na koniec roku.
Dlaczego należy zrobić remanent działalności?
Przeprowadzenie remanentu może kojarzyć się z mozolnym obowiązkiem, jest to jednak czynność, która jest bardzo przydatna podczas oceny funkcjonowania firmy. Celem wykonywania inwentaryzacji jest określenie dochodu, jaki został osiągnięty w przedsiębiorstwie dzięki prowadzeniu w nim działań mających na celu zarobek. Ze względu na tę czynność możliwa jest ocena braków oraz nadwyżek w magazynie. Ustalenie faktycznego stanu dochodu firmy pozwala na zaplanowanie kolejnego roku podatkowego z korzyścią dla rozwoju przedsiębiorstwa.
Dochód rozumiany jest w tym przypadku jako różnica pomiędzy przychodami firmy a kosztami, jakie zostały w niej poniesione. Suma ta powinna zostać pomniejszona bądź powiększona o różnicę, jaka jest pomiędzy wartością remanentu za dany rok oraz liczbą, jaka istniała na jego początku.
Jak przeprowadzić remanent?
Spis przedsiębiorstwa jest w szczególności związany z towarami handlowymi. Należy w nim również uwzględnić materiały, które służą do ich produkcji. Podczas inwentaryzacji ujmuje się także:
- gotowe wyroby,
- półwyroby,
- produkty, których produkcja nie została zakończona,
- braki (wyroby niespełniające wymagań i odpady).
Istnieją trzy główne sposoby przeprowadzania remanentu. Są one ujęte w art. 26 ustawy o rachunkowości.
Remanent w formie spisu z natury
Jest związany z określeniem faktycznego stanu wszystkich składników majątku przedsiębiorstwa. Odbywa się jedną z czterech dostępnych dróg:
- oszacowanie,
- zmierzenie,
- policzenie,
- zważenie.
Najczęściej spisu z natury dokonuje się w przypadku budowli, maszyn, środków trwałych, pieniędzy w kasie, papierów wartościowych oraz rzeczowych składników majątku obrotowego.
Remanent metodą uzgodnienia sald
Remanent metodą uzgodnienia sald dotyczy przedsiębiorców, którzy posiadają potwierdzone przez kontrahentów, wierzycieli oraz dłużników firmy informacje pisemne. W tym przypadku inwentaryzacja polega na potwierdzeniu aktualnego stanu aktywów i pasywów. Salda kasowe mogą zostać również potwierdzone wyciągami z kont bankowych.
Ważne jest, aby wszelkie błędy i braki natychmiast wyjaśniać. Całą dokumentację należy załączyć do ostatecznej wersji remanentu.
Remanent metodą weryfikacji
W przypadku:
- funduszy specjalnych i własnych,
- wartości niematerialnych i prawnych,
- rozliczeń międzyokresowych czynnych i biernych,
- należności i zobowiązań wobec pracowników,
- należności spornych i wątpliwych,
- gruntów i środków trwałych o utrudnionym dostępie,
dokonuje się remanentu zgodnie z metodą weryfikacji. Jest ona związana z zestawieniem dokumentów źródłowych z zapisami księgowymi.
Remanent i spis – w jaki sposób udokumentować?
Sporządzenie remanentu powinno odbywać się w sposób staranny i trwały. Oznacza to, że wszelkie błędy należy przekreślać i parafować. Korzystanie z ołówka czy długopisu zmazywalnego jest więc zabronione. Dobrze przeprowadzony spis powinien zawierać:
- datę sporządzenia,
- imię oraz nazwisko przedsiębiorcy bądź nazwę firmy,
- numery pozycji,
- określenie towaru oraz składników majątku,
- jednostkę miary,
- wszystkie niezbędne wartości.
Dokument powinien posiadać klauzulę “Spis zakończono na pozycji…”. Wartość remanentu należy wpisać w Księdze Przychodów i Rozchodów. Może on stanowić spis wyszczególnionych rodzajów towarów i materiałów lub pozostać w sumie całości w jednej pozycji. W drugim przypadku niezbędne jest dołączenie oddzielnego zestawienia, które dokumentuje proces inwentaryzacji.
Jeżeli dana działalność gospodarcza nie jest związana ze sprzedażą towarów, to wartość remanentu wynosi 0 złotych. Taką informację należy również umieścić w Księdze Przychodów i Rozchodów.