Krajowy System e-Faktur – o czym warto wiedzieć? - Biuro Rachunkowe M&B Wrocław

Krajowy System e-Faktur – o czym warto wiedzieć?

Jesteś przedsiębiorcą i na co dzień zajmujesz się wystawianiem faktur? Zastanawiasz się, w jaki sposób możesz ułatwić tradycyjne przygotowywanie tego rodzaju dokumentów? Dowiedz się, czym jest Krajowy System e-Faktur, dla kogo jest on przeznaczony oraz w jaki sposób może Ci pomóc.

Krajowy System e-Faktur – czym jest?

Krajowym Systemem e-Faktur, w skrócie KSeF, nazywa się ogólnopolską platformę teleinformatyczną, która umożliwia podatnikom wystawianie i otrzymywanie faktur ustrukturyzowanych drogą nie tradycyjną a elektroniczną. Dokumenty przyjmują postać xml, która jest zgodna ze strukturą logiczną według wzorów opublikowanych przez władze. Program informatyczny został wprowadzony przez Ministerstwo Finansów w celu ułatwienia przedsiębiorcom wystawiania tak istotnych dla funkcjonowania biznesu dokumentów. Poza tym ma on zapewniać podatnikom dodatkowe korzyści podatkowe. 

Od kiedy obowiązuje Krajowy System e-Faktur i kogo dotyczy?

Do Krajowego Systemu e-Faktur można przystąpić dobrowolnie od stycznia 2022 roku. Zgodnie z ustaleniami związanymi z projektem, Minister Finansów zaznacza jednak, że obowiązek korzystania z programu spadnie na wszystkich czynnych podatników VAT wraz z dniem 1 lipca 2024 roku oraz na podatników  zwolnionych podmiotowo i przedmiotowo z podatku z rozpoczęciem 2025 roku.

Wiele osób myli KSeF z PEF, czyli platformę elektronicznego fakturowania, która jest już prowadzona pilotażowo przez Ministerstwo Finansów. Ta jednak służy wyłącznie do wymiany faktur w obrocie z instytucjami budżetowymi. Krajowy System e-Faktur umożliwia natomiast również takie funkcje jak:

  • przechowywanie faktur,
  • oznaczanie dokumentów numerem identyfikującym,
  • weryfikowanie zgodności ze wzorem,
  • analizowanie i kontrolowanie danych fakturowanych,
  • wysyłanie komunikatów związanych z wystawianiem i otrzymywaniem dokumentów.

Czy warto korzystać z KSeF? 

Do momentu, aż Krajowy System e-Faktur nie zostanie wprowadzony przymusowo w obieg sporządzania faktur, przedsiębiorcy mogą samodzielnie zdecydować, czy chcą z niego korzystać. Rząd jednak, aby zachęcić podatników do przystąpienia do platformy, podkreśla wiele zalet, wiążących się z jej wykorzystywaniem. Wśród nich można wymienić przede wszystkim:

  • brak konieczności przechowywania faktur i ich archiwizowania,
  • zwolnienie z obowiązku przekazywania plików JPK_FA, gdy urząd tego zażąda,
  • krótszy czas czekania na zwrot podatku (do 40 dni),
  • zapewnienie o bezpieczeństwie interpretacyjnym,
  • automatyzacja procesów księgowania i fakturyzowania,
  • skrócenie czasu rozliczeń,
  • zmniejszenie podatności dokumentów na błędy,
  • brak konieczności posiadania faktur tradycyjnych (papierowych). 

Należy wiedzieć, że Ministerstwo Finansów chce zachęcić przedsiębiorców do korzystania z przygotowanej platformy ze względu na zwiększenie i ułatwienie im działań kontrolnych. Jeden wspólny system fakturowania umożliwi bowiem fiskusowi dostęp do wszystkich informacji dotyczących transakcji fakturowanych. Dzięki temu możliwe będą łatwiejsze i szybsze kontrole na gruncie podatków VAT. 

Krajowy System e-Faktur a dokumenty papierowe – co należy wiedzieć? 

Jak wspomniano wcześniej, osoby, które korzystają z Krajowego Systemu e-Faktur, nie mają konieczności zachowywania papierowych wersji faktur. Ministerstwo Finansów podkreśla jednak, że, nawet jeśli system będzie obowiązkowy dla każdego, to tradycyjny dokumenty nie znikną z obiegu. Będzie ich co prawda znacznie mniej, jednak wciąż będą one możliwą do wyboru opcją. 

Wszystkie faktury w przygotowanym systemie mają przyjmować taki sam format. Wiąże się to więc z tym, że proces księgowania będzie znacznie prostszy i bardziej czytelny niż ten w formie papierowej. Dodatkowo dzięki programowi teleinformatycznym możliwość popełnienia błędów w trakcie przygotowywania dokumentów znacząco się zmniejszy. Więcej informacji o samym Krajowym Systemie e-Faktur można znaleźć na oficjalnej stronie podatki.gov.pl.

Skontaktuj się z nami

Aby nawiązać współpracę zostaw nam swój numer telefonu lub adres e-mail.

Zaznacz co Cię interesuje, a my skontaktujemy się z Tobą tak szybko, jak to możliwe.

Rozbudowany z wyborem
WOEM